4 rozwiązania z saudyjskich galerii handlowych, które warto przenieść do Polski

Mieliśmy okazję dokładnie poznać większość głównych galerii handlowych w jednym z największych miast Arabii Saudyjskiej – Jeddah. Zaglądaliśmy do nich o różnych porach – przed otwarciem, w czasie ich funkcjonowania oraz nocami. Jakie wnioski płyną z naszych obserwacji?

Zdecydowaliśmy się na wyjazd do Arabii Saudyjskiej, bo od dłuższego czasu z zainteresowaniem obserwujemy bardzo dynamicznie rozwijający się rynek eventowy na Dalekim Wschodzie. To właśnie stamtąd pochodzi wiele nowości.

W Arabii Saudyjskiej rozwijają się różne gałęzie branży eventowej – wydarzenia biznesowe, rozrywkowe, wspierające sprzedaż czy ślubne. W czasie pandemii wielu najlepszych specjalistów od organizacji eventów dostało stamtąd propozycje stałej pracy. Od nich dostaliśmy rekomendację, co konkretnie powinniśmy zobaczyć.

Chcieliśmy dokładnie poznać i zrozumieć tamtejszy rynek, aby móc porównać go z naszym i sprawdzić, czy coś możemy robić lepiej.

Poniżej publikujemy 12 najważniejszych obserwacji dotyczących galerii handlowych w Arabii Saudyjskiej.

1. Są codziennymi centrami życia i kultury

Galerie tętnią życiem. Inaczej niż w Polsce – to dla wielu osób miejsce pierwszego wyboru, jeśli chodzi o zakupy.

Galerie w Arabii Saudyjskiej to miejsca, które wybierają przede wszystkim kobiety. W godzinach otwarcia pod obiekty podjeżdżają luksusowe samochody czy taksówki, które je przywożą.

W pierwszych godzinach widzimy bardzo duże grupy kobiet, które wspólnie spędzają w galeriach czas, także z dziećmi. Dużo jest także mężczyzn – część z nich jest w trakcie pracy i rozmawia o interesach.

Większość kobiet w Arabii Saudyjskiej nie pracuje i galerie handlowe to dla nich najlepsze miejsca do spędzania czasu.

2. Mają parki rozrywki

Ogromne saudyjskie galerie handlowe to także parki rozrywki z karuzelami czy wodnymi zjeżdżalniami.

W galeriach jest wiele atrakcji dla osób w każdym wieku – od najmłodszych po dorosłych.

Są osobne bawialnie dla maluszków i wielkie parki, w których czas spędzają całe rodziny.

W Polsce żaden obiekt nie posiada porównywalnej do saudyjskiej oferty rozrywkowej. Jak duża jest ta różnica? Wyobraźmy sobie, że pierwsze piętro Galerii Krakowskiej wypełniła oferta Energylandii.

W saudyjskich galeriach wielkie są także kina, które przyciągają tłumy widzów.

3. Mają luksusowe restauracje o świetnym standardzie

W prawie każdym obiekcie handlowym, który mieliśmy okazję odwiedzić w Jeddah, znajdują się kawiarnie i restauracje, które mogłyby konkurować z najpiękniejszymi lokalami na rynkach w Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu.

Wszystkie restauracje są luksusowo urządzone. Posiadają obsługę na najwyższym poziomie, a ich oferta gastronomiczna jest bardzo różnorodna. Część serwuje lokalne specjały, ale dużo jest też miejsc specjalizujących się w kuchnii włoskiej, amerykańskiej, japońskiej.

W Polsce najczęściej w galeriach spotykamy sieciówki jedzeniowe oraz restauracje, które nie walczą o klienta typu premium, który docenia sposób serwowania i preferuje gastronomię na najwyższym poziomie.

4, Mają wielkie food court 

 W saudyjskich galeriach przestrzenie gastronomiczne są nawet 3 razy większe niż w nowoczesnych polskich obiektach i cieszą się ogromną popularnością. Zdecydowaną większość stanowią małe lokale, które wyglądają wręcz jakby serwowały street food. Zaraz za nimi znajdują się duże i eleganckie restauracje z jedzeniem, o których już pisaliśmy. Oczywiście jest też miejsce dla restauracji  i kawiarni sieciowych.

To, co różni saudyjskie food courty od tych polskich to ogromna ilość plastiku, która wynika z braku świadomości ekologicznej. Nie ma też mowy o segregowaniu odpadów.

W galeriach brakuje żywych roślin i kwiatów. Jest to mocno odczuwalne w strefach gastronomicznych. Polskie – mimo mniejszej skali – są zdecydowanie bardziej przytulne.

5. Łączą luksus z codziennością. Są dla każdego

Saudyjskie galerie urządzone są tak, że czujemy się w nich swobodnie, niezależnie od tego, czy należymy do grona klientów zamożnych, czy tych, którzy lubią szukać optymalnych rozwiązań finansowych. Nie ma podziału na biednych i bogatych, sklepy premium przeplatają się z sieciówkami oraz miejscami, które oferują tradycyjną odzież arabską, perfumy czy kosmetyki.

6. Obsługa jest wyjątkowa

W saudyjskich galeriach nie spotkaliśmy znudzonego pracownika, czy takiego, który zachowywałby się nieprofesjonalnie. Widać, że rozumieją oni, że sensem ich pracy jest zadowolenie klienta. Wchodząc do sklepów, butików czy restauracji możemy liczyć na uśmiech, dyskretną opiekę, pomoc i sympatię ze strony obsługi. Na takie podejście ma wpływ oczywiście wiele czynników, jak chociażby to, że kobiety od niedawna mogą pracować, więc robią to na wysokim poziomie zaangażowania.

Jeśli będziemy szukać w Polsce sposobów na przekonanie klientów o wyższości zakupów na żywo od tych robionych przy komputerze, musimy zrozumieć, jak wielkie znaczenie ma indywidualny kontakt klient-sprzedawca na najwyższym poziomie. O grzeczność trzeba walczyć poprzez szkolenia i zmianę systemów motywacyjnych dla najemców.

7. Dbają o estetykę

Saudyjski rozmach chyba wszystkich powala, ale nas najbardziej zdumiały mikrodziałania, które dają poczucie luksusu i wyjątkowości. To małe i eleganckie bukiety żywych kwiatów w punktach informacyjnych. To pięknie ubrana ochrona obiektu i eleganckie stroje dla osób dbających o porządek.

8. Mają ogromny wybór butików z zapachami

Oferta zapachowa w saudyjskich galeriach handlowych jest ogromna. Po pierwsze – prawie każdy wielki dom mody ma swój osobny sklep z perfumami. Zobaczymy więc butiki Chanel, Diora, Armaniego, Givenchy i wielu innych. Zdumiewająca jest liczba niszowych perfumerii oraz wysp oferujących perfumy arabskie.

Zarówno na wyspach handlowych, jak i w butikach znajdziemy ofertę perfum za 130 czy 350 zł ale także za 1000 i 2000 zł.

Zainteresowanie zapachami w Arabii Saudyjskiej jest ogromne. Można odnieść wrażenie, że ponieważ większość osób nosi tradycyjne stroje, to właśnie zapachy pokazują ich osobowość i są wyznacznikiem wyborów, kreatywności, a także statusu.

Zapachy to jedna z najlepszych pamiątek, jakie można przywieźć z Arabii Saudyjskiej. Niesamowite wrażenie robią także kadzidła rozpylane przy najbardziej luksusowych sklepach z perfumami.

9. Są otwarte nocą

Ze względu na klimat panujący w Arabii Saudyjskiej wiele obiektów funkcjonuje także w nocy, gdyż mieszkańcy poranki i godziny południowe spędzają w domach.

10. Nie wszystkie sklepy są otwarte równocześnie

Każda galeria ma swoje zwyczaje, ale w ani jednej nie widzieliśmy tego, co u nas jest absolutnym standardem, czyli jednoczesnego otwarcia wszystkich sklepów i wysp.

W Arabii Saudyjskiej sklepy otwierają się według potrzeb grup docelowych. Są np. miejsca, które przyjmują klientów od 18.00 do późnych godzin nocnych..

11. Toalety mają inny standard

Wszystkie toalety w saudyjskich galeriach mają znacznie gorszy standard niż w Polsce. Są zniszczone i widać, że zarządcy galerii nie dbają o ich odnowienie.

W każdej kabinie znajduje się charakterystyczny dla kultury arabskiej podwieszany bidet i spływ do wody. To przyczynia się do powstawania grzybów i odbarwień w płytkach, ale nikomu jak widać to nie przeszkadza.

W każdej toalecie pracuje osoba, która cały czas dba o uzupełnianie akcesoriów oraz porządek.

Obsługa sprzątająca pojawia się w toaletach dużo częściej niż u nas w Polsce. Także w ciągu dnia na bieżąco dba o czystość. Wykonuje też, które u nas często zostawia się na noc, jak np. mycie wind, schodów ruchomych, przecieranie witryn itp..

12. Ekologia nie istnieje

To temat rzeka, jak chodzi o kulturę arabską i nowoczesne spojrzenie na ekologię, ale w saudyjskich  galeriach handlowych nie ma:

  • segregacji śmieci
  • alternatywy dla plastiku – wszędzie dostaniemy plastikowe sztućce, słomki czy siatki. Nawet światowe sieciówki takie jak Starbucks podają plastik do zamówień.

Oczywiście nie można jeden do jednego przełożyć rozwiązań z Arabii Saudyjskiej do polskiej rzeczywistości, gdyż różni nas kultura, strefa geograficzna ale także majątek.

Są jednak pewne drobne elementy, które możemy przenieść do nas, wzmacniać nasz rodzimy rynek i jeszcze lepiej sprzedać.

Wybraliśmy 4 najważniejsze sugestie:

  1. Należy wciąż pracować nad poprawą obsługi klienta, szukać rozwiązań szkoleniowych i motywacyjnych dla najemców i ich pracowników. Doświadczenie robienia zakupów w Arabii Saudyjskiej jest dużo bardziej przyjemne niż w Polsce, choć produkty są podobne. Nastawienie sprzedawcy pozwala doświadczyć ogromnej serdeczności, troski i poczucia bycia wyjątkowym klientem.
  2. Warto wprowadzić żywe kwiaty do infopunktu – mogą być zapewnione w małym lub bardziej rozbudowanym zakresie.
  3. Należy proponować wynajem lokali gastronomicznych także uznanym restauratorom, którzy odnieśli sukces “w mieście”. To jedna z najbardziej znaczących różnic, że oprócz sieciówek, w saudyjskich galeriach swoją ofertę jedzeniową mają także lokalni restauratorzy i ci street foodowi i ci posiadający wspaniałe restauracje. To ważny wniosek, który można łatwo przenieść do Polski. Bardzo często słyszymy głosy wśród klientów, ale także znajomych, że nie umawiając się na długie spotkania ze znajomymi w galeriach, bo nie mają gdzie tam zjeść pysznie i smacznie.
  4. Warto rozwijać ofertę rozrywkową w galeriach – przez eventy, dłuższe festiwale czy otwarcie się także na długoterminową współpracę  z teatrami i innymi instytucjami kultury.

Chętnie pomożemy Państwu wdrożyć w pewnych aspektach przedstawione wyżej pomysły. Możemy odpowiadać za przygotowanie szkoleń, dekoracji florystycznych czy organizację wydarzeń rozrywkowych.

Potrzebujesz eventu? Dowiedz się jak działamy.

  1. Zaczniemy od dokładnego poznania Twoich oczekiwań i celów oraz audytu dotychczasowych działań event-marketingowych.
  2. Zaproponujemy Ci rozwiązania dopasowane do charakteru Twojej firmy, okazji, potrzeb Twoich pracowników, klientów i gości. Stworzymy plan jednorazowego wydarzenia lub całego cyklu.
  3. Jeśli spodoba Ci się nasz pomysł – podpiszemy umowę.
  4. Zajmiemy się kompleksową realizacją naszego projektu: od opracowania dokładnego planu, przez przygotowanie umowy i kosztorysu, pozyskanie partnerów, produkcję, pomiar skuteczności, po przekazanie raportu.
  5. Za Twój projekt będzie odpowiedzialna jedna konkretna osoba, która dopilnuje wszystkiego od A do Z. Będzie z Tobą w stałym kontakcie.
  6. Po zrealizowaniu projektu podsumujemy nasze prace i rozliczymy się.
  7. Wspólnie będziemy dumni z naszej realizacji!

ORGANIZUJESZ EVENT?
ODEZWIJ SIĘ!

Szybko odpowiemy na Twoje pytania i rozwiejemy Twoje wątpliwości.

Zapytaj nas:
Jaki event możecie dla mnie zrobić?
Czy macie pomysł na cykliczne mikroeventy w mojej firmie/biurowcu?
W jakich działaniach marketingowych możecie mi pomóc?
Chcielibyśmy event ze świetną scenografią. Co możecie zaproponować?
Jaki pomysł macie na jubileusz mojej firmy/instytucji?

NAPISZ DO NAS

Wypełnij ten formularz. Oddzwonimy do Ciebie niebawem,
żeby umówić Cię na rozmowę z naszym ekspertem
w dogodnym dla wszystkich terminie.